Sammanfattning av Englandslägret!

Under påsklovet åkte 13 av Sollentunas tävlingsspelare på ett internationellt träningsläger i Reading, England. Lägret anordnades av den engelska tränaren Ricardo Fernandes. Till lägret kom spelare från England, Portugal, Danmark, Polen och vi från Sverige, varav en av portugiserna har spelat OS. Tränarna på lägret var Ricardo och även Sollentunas egna spelare Harry Bergmark.

Söndag 17/4
De taggade Sollentunaspelarna samlades på Arlanda kl.16.20 för att göra sig redo för avfärd. Efter 2 timmars flygtur landade vi på Gatwick. Från flygplatsen åkte vi en långtågresa till Reading, där vi skulle spendera resten av veckan. När vi kom fram checkade vi in på Ibis hotell. Efter den långa dagen var alla riktigt hungriga, så det blev snabbmat runt hörnet innan det var dags att krypa i säng.

Måndag 18/4
Dagen började med att vi provade hotellets frukostbuffé, vilket gjorde oss alla mätta och belåtna. Eftersom att det var första dagen gick vi gemensamt till hallen. Det första passet hölls av Harry och började kl.09.00 då det var chipparnas tur att visa vad de går för. När deras pass var slut, klockan 11.00, gick de och åt lunch på Subway.

Kl.11.00 var det dags för oss äldre att grillas av Harry. Första passet övade vi på totalattack position och till det här gjorde vi många övningar. Passet avslutades med 10 minuters intervallträning. Sen blev det en snabbdusch och en lunch på Subway innan det var dags för veckans första shoppingrunda.

Klockan 14.00 började chipparnas andra pass som hölls av Ricardo.

Sedan var det dags för de äldres pass med Ricardo som blev väldigt tufft för oss svenskar eftersom övningarna var tuffa, då vi övade delayed forhand dropshot from forehand side och delayed clear och motståndet var väldigt hårt. Även denna träning avslutades med intervaller. Efter denna ansträngande träning behövde vi ladda batterierna, därför blev det pasta på den Italienska restaurangen Bella Italia.

Tisdag 19/4
På morgonen fick vi besök av Andreas kusin Sophie Larsson, en riktigt trevlig filur! Hon skulle vara med oss under dagen. Dagens första träning för oss äldre hölls av Ricardo. Vi körde speed-träning och den var lite annorlunda än vad vi är vana vid. Träningen slutade med halvplansmatcher.

Efter träningen gick vi och köpte lunch på Mark and Spencer, goda pastasallader och saftiga fruktsallader. Efter att vi ätet i solen, visade Sophie oss till Primark, där shoppade vi loss.

Eftermiddagspasset leddes av Harry. Vi tränade på mellanspel och lärde oss att läsa spelet. De sista minuterna spelade vi mixed-dubblar.

Onsdag 20/4
Innan första passet samlades vi för att fira Annas och Thereses födelsedag med tårta. Kicki berättade även vilka som vunnit engelsk Quizet. Vinnarna var Esbjörn och Lorenzo. Grattis! Efter sockerkicken var det dags för dubbelträning med Harry.

Efter en lunch på Subway var det dags för andra träningspasset med Ricardo. Då vi framför allt övade forehand cut from backhand side. Efter ett lärorikt pass och en snabbdusch gick vi tillbaka till hotellet. Där fick födelsedagsbarnen presenter och även Saras hundvalp föddes idag.

Torsdag 21/4
Torsdagen träning bestod av matcher, vilket var kul eftersom att vi fick möta många nya motståndare. Efter en dags matchträning gick vi alla ner till The Oracle (köpcentrum) för att testa på att vara hamstrar. Det var väldigt uppskattat och Harry och Kicki fick sig ett gott skratt!

Fredag 22/4
Idag var det ingen träning, utan istället åkte vi alla in till London. Där började vi med att åka upp i London Eye, sen tog vi en tripp förbi Big Ben, och sen vidare till Buckingham Palace. Efter det gick några till Oxford street medan de lite mer kulturella fortsatte mot Picadilly Circus och London Bridge.

Lördag 23/4
Denna dag bestod av tävling. Vilket i dag spelades i en annan hall, så engelsmännens föräldrar var trevliga och skjutsade oss fram och tillbaka. Efter en hård tävling var det dags att säga hejdå till alla spelarna. Och vi fick även en läger souvenir av Ricardo, vilket var nästa år OS-peng men en badmintonboll på.

Söndag 24/4
Efter en hel veckas träningsläger var det dags för Sollentunas utmattade badmintonspelare att ta sig mot flygplatsen, för att sedan flyga hem till Sverige.

(Fler bilder kommer inom kort)

Tack för en awesome resa!

/Sara, Therese, Anna och Ludde

Tillbaka från Englandslägret!

Idag återvände Sollentunatruppen från Reading där ett internationellt träningsläger har pågått under hela påsklovet. Det var 15 stycken trötta badmintonspelare som anlände på Arlanda airport ikväll efter en mycket intensiv men lyckad vecka. Veckan har i korta drag bestått av mycket badminton med 4,5 timmars träning per dag, en tur till London för lite sightseeing samt en del shopping och goda matupplevelser. En mer detaljrik rapport från lägerveckan kommer inom kort på hemsidan!

Eftersom jag själv deltog i seniorträningen så har jag endast foton från juniorträningen samt bilder från fritidsaktiviteterna, dessa saknade foton kommer istället troligtvis senare. Jag låter dessa foton sammanfatta resan tills vidare: